Gabinet zdrowie

Na zdrowie

Szlachetne zdrowie, Nikt się nie dowie,
Jako smakujesz, Aż się zepsujesz.
Tam człowiek prawie Widzi na jawie I sam to powie,
Że nic nad zdrowie Ani lepszego, Ani droższego;
Bo dobre mienie, Perły, kamienie, Także wiek młody I dar urody,
Miejsca wysokie Władze szerokie Dobre są, ale – Gdy zdrowie w cale.
Gdzie niemasz siły, I świat niemiły. Klejnocie drogi, Mój dom ubogi, Oddany tobie, Ulubuj sobie!

Jan Kochanowski

Pilates na zdrowy kręgosłup

  Wszystkie ćwiczenia Pilates są idealne dla osób z dolegliwościami bólowymi kręgosłupa. Celem tych ćwiczeń jest wzmocnienie głęboko położonych mięśni, które wspierają jego właściwy kształt oraz pozycję. To, co przyczynia się do większości bulów pleców, to właśnie wadliwa postawa, która jest rezultatem osłabienia mięśniowego. Gdy mięśnie, które stabilizują ułożenie kręgów są niewystarczająco silne – oś kręgosłupa zaczyna się uginać pod wpływem ciężaru ciała. W następstwie pojawiają się nieprawidłowości posturalne, przykurcze mięśniowe, a nawet zmiany strukturalne w obrębie kości i chrząstek. Dlatego celem metody Pilates jest wyprowadzenie kręgosłupa ze złych nawyków posturalnych poprzez wzmocnienie mięśni, które stanowią dla niego rusztowanie.

Podczas gdy zwykły trening siłowy lub fitness kształtuje głównie mięśnie powierzchowne, Pilates koncentruje się na mięśniach głębokich, które stabilizują prawidłową sylwetkę. Niewłaściwy trening siłowy może nawet nieumyślnie uszkodzić osłabiony kręgosłup. Natomiast ćwiczenia  Pilates z założenia zostały stworzone dla sportowców po urazach, którzy potrzebują rehabilitacji. Ich celem jest ukształtowanie sylwetki od wewnątrz, wzmocninie jej i odciążenie od niepotrzebnych napięć. Ćwiczenia więc skupiają się na głębokich mięśniach stabilizujących posturę, takich jak: mm. przykręgosłupowe, mm. klatki piersiowej, brzucha oraz miednicy. Dobra kondycja tych obszarów reguluje właściwy tonus mięśni całego ciała.

Trening Pilates jest idealny dla każdej grupy wiekowej, włączając w to nawet panie przed i po porodzie oraz seniorów. W ćwiczeniach kładzie się nacisk nie tylko na precyzyjne wzmocnienie mięśni. Ich szczególną zaletą jest integracja ruchu z oddechem, co dodatkowo wpływa na koncentrację, rozluźnienie oraz lepsze samopoczucie.

Powrót do spisu artykułów.